Úvod > Daň z motorových vozidiel > Sadzba dane z MV > Druh karosérie a typy pruženia hnacej nápravy

Druh karosérie a typy pruženia hnacej nápravy

Druh karosérie:

Druh karosérie BA, BB, BC a BD sa posudzuje len pri vozidlách kategórie N3

Druh karosérie nákladných vozidiel upravuje smernica 70/156/EHS v znení smernice 2007/46/ES a podľa smernice 97/27/ES, podľa ktorej:   

Druh karosérie BA - Nákladným automobilom sa rozumie motorové vozidlo kategórie N1, N 2 alebo N 3, ktoré je konštruované a vyrábané výhradne alebo hlavne na prepravu tovaru. Môže tiež ťahať prípojné vozidlo a                                     vyrábané výhradne alebo hlavne na prepravu tovaru. Môže tiež ťahať prípojné vozidlo.

Druh karosérie BB - Skriňovým automobilom sa rozumie nákladný automobil s kabínou integrovanou do karosérie.

Druh karosérie BC -Ťahačom návesu sa rozumie ťažné vozidlo, ktoré je konštruované a vyrábané výhradne alebo hlavne na ťahanie návesov.

Druh karosérie BD -Ťahačom prívesu sa rozumie ťažné vozidlo, ktoré je konštruované a vyrábané výhradne alebo hlavne na ťahanie prípojných vozidiel okrem návesov. Môže byť vybavené ložnou plošinou.  

Typ pruženia hnacej nápravy: 

 Podľa zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení účinnom od 1.1.2025 sa pri určení výšky ročnej sadzby dane u vozidiel kategórie M3, N3 musí určiť  aj typ pruženia.

 

 Typ pruženia hnacej nápravy sa rozlišuje iba ak ide o vozidlo kategórie M3 alebo N3 s karosériou BA, BB, BC a BD. Nie je z praktického hľadiska možné rozpísať nákladné vozidlá a autobusy podľa typu, nakoľko sa pruženie bežne líši aj pri tých istých modeloch vozidiel.

Existujú tieto typy pruženia:

  1. Listové pružiny,
  2. torzné tyče,
  3. tlmič s vinutými pružinami,
  4. tlmič so vzduchovými (pneumatickými) pružinami = vzduchové pruženie
  5. hydropneumatické pružiny = ekvivalent k vzduchovému pruženiu, pričom ekvivalentom môžu byť aj hydraulické tlmiče na všetkých nápravách so splnením tech. požiadaviek (z merania v teste) podľa prílohy II k smernici Rady 96/53/ES z 25. júla 1996

Pruženie s ekvivalentným zariadením je vzduchové pruženie uznané za ekvivalentné podľa definície uvedenej v prílohe II k smernici Rady 96/53/ES z 25. júla 1996, ktorá stanovuje pre určité cestné vozidlá prevádzkované v spoločenstve maximálne povolené rozmery vo vnútroštátnej a medzinárodnej doprave a maximálne povolené hmotnosti v medzinárodnej doprave (Ú. v. ES L 235, 17.9.1996, s. 59). Podľa uvedenej prílohy sa pružiaci systém považuje za pneumatický, ak je aspoň 75 % pružiaceho efektu spôsobené pneumatickou pružinou. Ekvivalentnosť pneumatického pruženia je definovaná splnením taxatívne daných technických podmienok a testovacích postupov na meranie frekvencie a tlmenia, pričom rozhodujúcou skutočnosťou okrem iného je, že každá náprava (nielen hnacia) musí byť vybavená hydraulickými tlmičmi.

Iné systémy pruženia, je to isté ako typy pruženia.

Údaj o type pruženia hnacej nápravy sa v doklade vozidla nenachádza, ale je možné tento údaj zistiť z riadku 33 Certifikátu o zhode (Certificate of Conformity, tzv. COC), resp. osvedčenia o zhode COC, prípadne si môže daňovník vyžiadať písomné potvrdenie výrobcu, predajcu alebo autorizovaného servisu.

Spravidla je možné vzduchové pruženie zistiť vizuálne kontrolou hnacej nápravy/hnacích náprav:

  • vozidlo má veľké gumové mechy, ktoré vyzerajú ako čierne valce alebo bubny z gumy,
  • a zároveň k týmto vzduchovým mechom vedú vzduchové hadice,
  • vozidlo má kompresor a vzduchové nádrže, prípadne senzory výškového nastavenia,
  • vozidlo má funkciu automatického nivelovania, prípadne má ovládacie prvky na nastavenie výšky podvozku.

Dokladovanie pruženia k daňovému priznaniu alebo len v prípade kontroly - zákon o dani z motorových vozidiel ani poučenie k tlačivu dňového priznania daňovníkovi neukladá povinnosť dokladovať pruženie k daňovému priznaniu. Daňovník by však mal byť pripravený kedykoľvek zdokladovať typ pruženia, či už počas daňovej kontroly, alebo ak ho na to správca dane vyzve podľa § 17 ods. 1 daňového poriadku (ak má správca dane pochybnosti o správnosti, pravdivosti alebo úplnosti podaného daňového priznania alebo jeho príloh, vyzve daňový subjekt na ich odstránenie). Pre zrozumiteľnosť a jednoznačnosť podaného priznania však je odporúčané uviesť informáciu o pružení hnacej nápravy vozidla do poznámky.

Podnikateľ preukáže typ pruženia – Certifikát o zhode (Certificate of Conformity, tzv. COC), resp. osvedčenie o zhode COC z riadku 33 príslušného osvedčenia o evidencii, prípadne si môže daňovník vyžiadať písomné potvrdenie výrobcu, predajcu alebo autorizovaného servisu.

V prípade, že vozidlo má viac ako jednu hnaciu nápravu, všetky hnacie nápravy musia mať vzduchové alebo ekvivalentné pruženie, aby si daňovník mohol uplatniť príslušnú sadzbu dane. Ak má vozidlo na jednotlivých hnacích nápravách rôzne typy pruženia (vrátane vzduchového), daňovník si uplatní sadzbu dane určenú pre iné systémy pruženia.