Úvod > Daň z motorových vozidiel > Sadzba dane z MV > Ročná sadzba dane a jej zvýšenie pri vozidlách kategórie M3, N3 zdaňovacie obdobie od r. 2025

Ročná sadzba dane a jej zvýšenie pri vozidlách kategórie M3, N3 zdaňovacie obdobie od r. 2025

O 1.1.2025 došlo k úprave výšky ročnej sadzby dane ako aj  k úprave zníženia a zvýšenia ročnej sadzby dane. 
 
Po definovaní základu dane príslušného motorového vozidla sa stanoví ročná sadzba dane pre každé jednotlivé vozidlo, ktoré je predmetom dane.  
 
Ročné sadzby dane pre vozidlá kategórie M3 a N3 sú uvedené v prílohách 1c a 1d, ktoré sú súčasťou zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení od 1.1.2025 nasledovne:
  •  kategória M3 a N3 s kódom druhu karosérie BA alebo BB - ročné sadzby dane uvedené v prílohe č. 1c

  • kategória N3 s kódom druhu karosérie BC alebo BD - ročné sadzby dane uvedené v prílohe č. 1d

 

Poznámka č.  2: Druh karosérie BA, BB, BC a BD sa posudzuje len pri vozidlách kategórie N3

Druh karosérie nákladných vozidiel upravuje smernica 70/156/EHS v znení smernice 2007/46/ES a podľa smernice 97/27/ES, podľa ktorej:   

Druh karosérie BA - Nákladným automobilom sa rozumie motorové vozidlo kategórie N1, N 2 alebo N 3, ktoré je konštruované a vyrábané výhradne alebo hlavne na prepravu tovaru. Môže tiež ťahať prípojné vozidlo a                                     vyrábané výhradne alebo hlavne na prepravu tovaru. Môže tiež ťahať prípojné vozidlo.

Druh karosérie BB - Skriňovým automobilom sa rozumie nákladný automobil s kabínou integrovanou do karosérie.

Druh karosérie BC -Ťahačom návesu sa rozumie ťažné vozidlo, ktoré je konštruované a vyrábané výhradne alebo hlavne na ťahanie návesov.

Druh karosérie BD -Ťahačom prívesu sa rozumie ťažné vozidlo, ktoré je konštruované a vyrábané výhradne alebo hlavne na ťahanie prípojných vozidiel okrem návesov. Môže byť vybavené ložnou plošinou.  

Poznámka č. 3: Podľa zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení účinnom od 1.1.2025 sa pri určení výšky ročnej sadzby dane u vozidiel kategórie M3, N3 musí určiť  aj typ pruženia.

 

 Typ pruženia hnacej nápravy sa rozlišuje iba ak ide o vozidlo kategórie M3 alebo N3 s karosériou BA, BB, BC a BD. Nie je z praktického hľadiska možné rozpísať nákladné vozidlá a autobusy podľa typu, nakoľko sa pruženie bežne líši aj pri tých istých modeloch vozidiel.

Existujú tieto typy pruženia:

  1. Listové pružiny,
  2. torzné tyče,
  3. tlmič s vinutými pružinami,
  4. tlmič so vzduchovými (pneumatickými) pružinami = vzduchové pruženie
  5. hydropneumatické pružiny = ekvivalent k vzduchovému pruženiu, pričom ekvivalentom môžu byť aj hydraulické tlmiče na všetkých nápravách so splnením tech. požiadaviek (z merania v teste) podľa prílohy II k smernici Rady 96/53/ES z 25. júla 1996

Pruženie s ekvivalentným zariadením je vzduchové pruženie uznané za ekvivalentné podľa definície uvedenej v prílohe II k smernici Rady 96/53/ES z 25. júla 1996, ktorá stanovuje pre určité cestné vozidlá prevádzkované v spoločenstve maximálne povolené rozmery vo vnútroštátnej a medzinárodnej doprave a maximálne povolené hmotnosti v medzinárodnej doprave (Ú. v. ES L 235, 17.9.1996, s. 59). Podľa uvedenej prílohy sa pružiaci systém považuje za pneumatický, ak je aspoň 75 % pružiaceho efektu spôsobené pneumatickou pružinou. Ekvivalentnosť pneumatického pruženia je definovaná splnením taxatívne daných technických podmienok a testovacích postupov na meranie frekvencie a tlmenia, pričom rozhodujúcou skutočnosťou okrem iného je, že každá náprava (nielen hnacia) musí byť vybavená hydraulickými tlmičmi.

Iné systémy pruženia, je to isté ako typy pruženia.

Údaj o type pruženia hnacej nápravy sa v doklade vozidla nenachádza, ale je možné tento údaj zistiť z riadku 33 Certifikátu o zhode (Certificate of Conformity, tzv. COC), resp. osvedčenia o zhode COC, prípadne si môže daňovník vyžiadať písomné potvrdenie výrobcu, predajcu alebo autorizovaného servisu.

Spravidla je možné vzduchové pruženie zistiť vizuálne kontrolou hnacej nápravy/hnacích náprav:

    • vozidlo má veľké gumové mechy, ktoré vyzerajú ako čierne valce alebo bubny z gumy,
    • a zároveň k týmto vzduchovým mechom vedú vzduchové hadice,
    • vozidlo má kompresor a vzduchové nádrže, prípadne senzory výškového nastavenia,
    • vozidlo má funkciu automatického nivelovania, prípadne má ovládacie prvky na nastavenie výšky podvozku.

Dokladovanie pruženia k daňovému priznaniu alebo len v prípade kontroly - zákon o dani z motorových vozidiel ani poučenie k tlačivu dňového priznania daňovníkovi neukladá povinnosť dokladovať pruženie k daňovému priznaniu. Daňovník by však mal byť pripravený kedykoľvek zdokladovať typ pruženia, či už počas daňovej kontroly, alebo ak ho na to správca dane vyzve podľa § 17 ods. 1 daňového poriadku (ak má správca dane pochybnosti o správnosti, pravdivosti alebo úplnosti podaného daňového priznania alebo jeho príloh, vyzve daňový subjekt na ich odstránenie). Pre zrozumiteľnosť a jednoznačnosť podaného priznania však je odporúčané uviesť informáciu o pružení hnacej nápravy vozidla do poznámky.

Podnikateľ preukáže typ pruženia – Certifikát o zhode (Certificate of Conformity, tzv. COC), resp. osvedčenie o zhode COC z riadku 33 príslušného osvedčenia o evidencii, prípadne si môže daňovník vyžiadať písomné potvrdenie výrobcu, predajcu alebo autorizovaného servisu.

V prípade, že vozidlo má viac ako jednu hnaciu nápravu, všetky hnacie nápravy musia mať vzduchové alebo ekvivalentné pruženie, aby si daňovník mohol uplatniť príslušnú sadzbu dane. Ak má vozidlo na jednotlivých hnacích nápravách rôzne typy pruženia (vrátane vzduchového), daňovník si uplatní sadzbu dane určenú pre iné systémy pruženia.

 

Zníženie a zvýšenie RSD u vozidiel kategórie M3 a N3

Určená RSD uvedená v predmetných prílohách sa následne upravuje vo vzťahu k vozidlu príslušnej kategórie používanému na podnikanie, a to v závislosti od mesiaca, v ktorom bolo vozidlo evidované, pričom dátum prvej evidencie vozidla (rok výroby) je uvedený v riadku B osvedčenia o evidencii časť II (vek vozidla predstavuje obdobie - počet mesiacov, ktoré uplynulo od dátumu prvej evidencie vozidla).  

Príklad - Dátum prvej evidencie vozidla (rok výroby) uvedený v riadku B osvedčenia o evidencii časť II. je 10.6.2024. 

Údaj v osvedčení o evidencii časť II                                                         Dátum prvej evidencie vozidla (rok výroby) sa uvedie v III. ODDIELE  - VÝPOČET DANE na riadku č. 01 

 

To znamená, že zníženie alebo zvýšenie je odstupňované v závislosti od mesiaca prvej evidencie vozidla (vrátane tohto mesiaca) nasledovne:

a) použije počas prvých 36 kalendárnych mesiacov, počnúc mesiacom prvej evidencie vozidla,
b) zvýši o 10 % počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov,
c) zvýši o 20% počas nasledujúcich ďalších 36 kalendárnych mesiacov,
d) zvýši o 30 % počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov po uplynutí súčtu počtu kalendárnych mesiacov podľa písmen a) až c),
e) zvýši o 40 % počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov po uplynutí súčtu počtu kalendárnych mesiacov podľa písmen a) až d),
f) zvýši o 50 % po uplynutí súčtu počtu kalendárnych mesiacov podľa písmen a) až e).

 

Otázka  č. 1 -  Určenie RSD u vozidla kategórie M3
Motorové vozidlo kategórie M3 s
celkovou hmotnosťou 27,6 t, počet náprav 4, tlmičové pružiny a  dátum prvej evidencie 13.7.2021. Ako sa upraví RSD pri  podávaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2025?
Odpoveď
RSD podľa prílohy č. 1c je 362 eur. Vzhľadom na to, že počas celého zdaňovacieho obdobia sa vozidlo radí do rozpätia
viac ako 36 mesiacov ale menej ako 72 mesiacov počnúc dátumom prvej evidencie vozidla, RSD sa  zvýši o 10%. Po úprave je RSD 398,2 eura.

 

Otázka  č. 2 -  Určenie ročnej sadzby dane u vozidla kategórie N3 s druhom karosérie BB
Motorové vozidlo kategórie N3 s  druhom karosérie BB  a s hydropneumatickými pružinami. Celková hmotnosťou 19 t, počet náprav 2 a  dátum prvej evidencie 29.12.2012. Ako sa upraví RSD pri  podávaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2025? 
Odpoveď
RSD podľa prílohy č. 1c je 180 eur. Vzhľadom na to, že počas zdaňovacieho obdobia 2025 sa vozidlo radí do rozpätia viac ako 144 mesiacov ale menej ako 180 mesiacov počnúc dátumom prvej evidencie vozidla, RSD sa zvýši o 40%. Po úprave je RSD 252 eura.

 

Otázka  č. 3 -  Určenie ročnej sadzby dane u vozidla kategórie N3 s  druhom karosérie BD
Motorové vozidlo kategórie N3 s  druhom karosérie BD  a so vzduchovými pružinami. Celková hmotnosťou 33,5 t, počet náprav 2 a  dátum prvej evidencie 25.12.2024. Ako sa upraví RSD pri  podávaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2025? 
Odpoveď
RSD podľa prílohy č. 1d je  r. Vzhľadom na to, že počas zdaňovacieho obdobia 2025 sa vozidlo radí do rozpätia 36 mesiacov počnúc dátumom prvej evidencie vozidla, a preto RSD bude bez úpravy.

 

Otázka  č. 4 -  Určenie ročnej sadzby dane u vozidla kategórie N3 s  druhom karosérie BB
Motorové vozidlo kategórie N3 s  druhom karosérie BB  a s hydropneumatickými pružinami. Celková hmotnosťou 19 t, počet náprav 2 a  dátum prvej evidencie 29.12.2012. Ako sa upraví RSD pri  podávaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2025? 
Odpoveď
RSD podľa prílohy č. 1d je 180 eur. Vzhľadom na to, že počas zdaňovacieho obdobia 2025 sa vozidlo radí do rozpätia viac ako 144 mesiacov ale menej ako 180 mesiacov počnúc dátumom prvej evidencie vozidla, RSD sa zvýši o 40%. Po úprave je RSD 252 eura.

 

Otázka  č. 5 -  Určenie ročnej sadzby dane u vozidla kategórie N3 s druhom karosérie SG 
Motorové vozidlo kategórie N3 s  druhom karosérie BD  a s hydropneumatickými pružinami. Celková hmotnosťou 19 t, počet náprav 2 a  dátum prvej evidencie 29.12.2012. Ako sa upraví RSD pri  podávaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2025? 

Odpoveď
Ide o vozidlo kategórie N3 ale s iným druhom karosérie ako BA, BB, BC a BD.    
 

Nakoľko zákon o dani z motorových vozidiel  účinný od 01.01.2025 neustanovil v § 5 pre vozidlá kategórie N3 s iným druhom karosérie ako BA, BB, BC a BD základ dane, pričom v ustanovení § 6 a v prílohách zákona o dani z motorových vozidiel ani nie je pre uvedené vozidlá určená ročná sadzba dane, pre tieto vozidlá nie je ani možné určiť daň. Iné značenie karosérie ako BA, BB, BC a BD sa v aktuálnom vzore daňového priznania k dani z motorových vozidiel za zdaňovacie obdobie od 2025 (formulár DMVv25) nenachádza. 
 

Upozornenie: 
V prípade, ak  vozidlo kategórie N3 druh karosérie SG, napr. na hák. nakladač na prepravu kontajnerov bolo predmetom dane z motorových vozidiel v znení účinnom do 31.12.2024,  v zmysle zákona o dani z motorových vozidiel v znení účinnom od 1.1.2025 pri tomto vozidle nie je možné určiť daň.  
Na základe vyššie uvedeného daňovník predmetné vozidlo uvedie v daňovom priznania k dani z motorových vozidiel za zdaňovacie obdobie 2025 iba v VII. Oddiele - Poznámky, kde uvedie:
Vozidlo kategórie N3 karoséria SG, EČV: AA -123BC, zánik daňovej povinnosti 31.12.2024.