Otázka
Cestovná agentúra, ktorá sprostredkúva zájazdy na Severný ako aj na Južný Cyprus pre slovenskú cestovnú kanceláriu sa pýta, ako fakturuje províziu v zmysle § 65 ods. 8 zákona o DPH, či postupuje správne ak províziu za sprostredkovanie zájazdu na Severný Cyprus (turecká časť/územie) oslobodzuje od DPH a províziu za sprostredkovanie zájazdu na Južný Cyprus (grécka časť/územie) zdaňuje, keď Cyprus ako celé územie je členom Európskej únie?
Odpoveď
V zmysle § 65 ods. 8 zákona o DPH cestovná kancelária, ktorá predáva služby cestovného ruchu v mene a na účet inej cestovnej kancelárie, uplatňuje daň len za sprostredkovanie predaja služieb cestovného ruchu okrem sprostredkovania služieb uskutočnených mimo územia Európskych spoločenstiev, ktoré je oslobodené od dane podľa § 47 ods. 12, t. j. ide napr. o prípad, keď cestovná kancelária sprostredkuje predaj zájazdu, ktorý pozostáva len zo služieb poskytnutých na území tretieho štátu.
FR SR zastáva názor, že cestovná agentúra, ktorá predáva služby cestovného ruchu v mene a na účet inej tuzemskej cestovnej kancelárie, postupuje správne:
- ak na poskytnutú službu za sprostredkovanie predaja služieb cestovného ruchu (§ 65 ods. 8 zákona o DPH), ktoré sú poskytované v oblastiach Cyperskej republiky, v ktorých vláda Cyperskej republiky vykonáva skutočnú kontrolu (nazývaná aj južná/grécka časť) uplatňuje daň z pridanej hodnoty. Uvedené platí aj pre územie výsostných území Spojeného kráľovstva Akrotiri a Dhekelia podľa článku 7 smernice 2006/112/ES.
- ak na poskytnutú službu za sprostredkovanie predaja služieb cestovného ruchu, ktoré sú poskytované v oblastiach Cyperskej republiky, ktoré nie sú pod skutočnou kontrolou vlády Cyperskej republiky (nazývaná aj severná/turecká časť) uplatňuje oslobodenie od dane.
Aj napriek tomu, že Cyperská republika ako celok vstúpila od 1. mája 2014 do Európskej únie, z článku 1 protokolu č. 10 o Cypre k Aktu o podmienkach pristúpenia a úpravách zmlúv, na ktorých je založená Európska únia vyplýva, že uplatňovanie komunitárneho práva je odložené v tých častiach Cyperskej republiky, v ktorých vláda Cyperskej republiky nevykonáva účinnú správu. V zmysle článku 4 predmetného protokolu č. 10 o Cypre v prípade vyriešenia cyperského problému Rada na základe návrhu Komisie jednomyseľne rozhodne o úprave podmienok pristúpenia Cypru k Európskej únii so zreteľom na turecké obyvateľstvo na Cypre.
Tiež na stránke Európskej komisie je v prehľade colných a daňových území pri Cypre uvedený odkaz „1“, v zmysle ktorého sa považuje Cyprus za colné územie a daňové územie tak, ako je definované v ustanoveniach Aktu o pristúpení z roku 2003. T.j. oblasti Cyperskej republiky, ktoré nie sú pod skutočnou kontrolou vlády, sú dočasne mimo colného a daňového územia spoločenstva.