- § 47 - teoretická a praktická príprava zamestnancov na získanie nových vedomostí a odborných zručností
- § 50a - príspevok na podporu udržania v zamestnaní zamestnancov s nízkymi mzdami
- § 50c - príspevok na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie v sociálnom podniku, ide o časť príspevku, ktorá sa vzťahuje k udržaniu pracovného miesta u zamestnávateľa
- § 50d - príspevok na podporu udržania zamestnanosti
- § 53 - príspevok na dochádzku za prácou
- § 53a - príspevok na presťahovanie za prácou
- § 53b - príspevok na dopravu do zamestnania
- § 56a - príspevok na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní
- § 59 - príspevok na činnosť pracovného asistenta – zamestnanca
- § 60 - príspevok na úhradu prevádzkových nákladov chránenej dielne alebo chráneného pracoviska a na úhradu nákladov na dopravu zamestnancov.
Tzn., že v tomto prípade si daňovník v podanom daňovom priznaní uplatní nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka v príslušnej ročnej sume, vyčísli daň, vyplní tlačivo bez vypĺňania riadkov týkajúcich sa zamestnaneckej prémie a vyčísli preplatok dane.
Otázka č. 1 - Príspevok na podporu udržania v zamestnaní zamestnancov s nízkymi mzdami
Obecný úrad uzatvorí v zdaňovacom období roku 2012 s príslušným úradom práce, sociálnych vecí a rodiny dohodu o poskytnutí príspevku na podporu udržania v zamestnaní zamestnancov s nízkymi mzdami prijatých do pracovného pomeru z evidencie uchádzačov o zamestnanie podľa § 50a zákona o službách zamestnanosti.
Odpoveď
Týmto zamestnancom, na ktorých miesto bude takýto príspevok poskytnutý, nevzniká nárok na zamestnaneckú prémiu, aj keby boli splnené všetky ostatné podmienky, ustanovené zákonom o dani z príjmov.
Otázka č. 2 - Príspevok na podporu udržania zamestnanosti (§ 50d)
Príspevok na podporu udržania zamestnanosti (ďalej len „príspevok“)sa poskytuje zamestnávateľovi, ktorý zachová pracovné miesta aj v prípade vážnych prevádzkových dôvodov, pre ktoré nemôže zamestnancom prideľovať prácu a ktorý v záujme predísť alebo obmedziť prepúšťanie zamestnancov po dohode s úradom práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „úrad“) obmedzí na prechodné obdobie svoju prevádzkovú činnosť tak, že nebude zamestnancom prideľovať prácu v rozsahu najmenej 4% ustanoveného týždenného pracovného času.
Príspevok sa poskytuje zamestnávateľovi na úhradu:
preddavku na poistné na zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie a príspevku na starobné dôchodkové sporenie, platených zamestnávateľom z náhrady mzdy, ktorá patrí zamestnancovi podľa osobitného predpisu, najviac však z náhrady mzdy vo výške priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstva Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje a sumy preddavku na poistné na zdravotné poistenie a poistného na sociálne poistenie plateného zamestnancom z náhrady mzdy, ktorá patrí zamestnancovi podľa osobitného predpisu najviac však z náhrady mzdy vo výške priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje.
Príspevok poskytuje úrad zamestnávateľovi na základe uzatvorenej písomnej dohody a príspevok zamestnancovi zamestnávateľ vypláca mesačne pozadu spolu so mzdou v termíne určenom na výplatu mzdy.
Odpoveď
Zamestnancovi, na ktorého miesto bude takýto príspevok na podporu udržania zamestnanosti poskytnutý, nevzniká nárok na uplatnenie zamestnaneckej prémie.
Otázka č. 3 - ZP a príspevky podľa § 56 a § 60 zákona o službách zamestnanosti
Zamestnanci v roku 2014 boli zamestnaní celý rok, výška ich príjmu zo závislej činnosti spĺňa podmienku priznania zamestnaneckej prémie. Nemali žiadne iné príjmy ako zo závislej činnosti, ale v niektorých prípadoch ide o zamestnancov, na ktorých podporu udržania v zamestnaní boli v príslušnom zdaňovacom období poskytnuté príspevky. Ide o príspevky podľa zákona o službách v zamestnanosti podľa paragrafu 56 a podľa par. 60 tohto zákona. Majú títo zamestnanci nárok na vyplatenie zamestnaneckej prémie?
Odpoveď
Tí zamestnanci, ktorí poberali príspevky podľa § 56 zákona o službách zamestnanosti, majú nárok na zamestnaneckú prémiu ak sú splnené aj ostatné podmienky zákona o dani z príjmov.
Zamestnanci, ktorí poberali príspevky podľa §60 citovaného zákona o službách zamestnanosti, nemajú nárok na zamestnaneckú prémiu.
Otázka č. 4 - ZP a príspevok podľa § 50 zákona o službách zamestnanosti
Zamestnanec spĺňa všetky podmienky na priznanie zamestnaneckej prémie, len na neho dostávame finančný príspevok od Úradu práce, a to podľa „§ 50 zákona č. 5/2004 - na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie". Teda nejde o § 50a. Vylučuje tento príspevok možnosť, aby zamestnanec dostal zamestnaneckú prémiu?
Odpoveď
Ak ide o príspevok podľa § 50 zákona NR SR č.5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti, a to o príspevok na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie, tak nárok na zamestnaneckú prémiu vzniká, ak sú súčasne splnené všetky podmienky na jej uplatnenie.
Otázka č. 5 – ZP a príspevok na dopravu
Máme pri vykonaní ročného zúčtovania priznať zamestnaneckú prémiu zamestnankyni, ktorá mala z úradu práce príspevok na dopravu?
Odpoveď
Nárok na zamestnaneckú prémiu nevzniká, ak ide o príspevky podľa zákona o službách zamestnanosti:
-
§ 53b - príspevok na dopravu do zamestnania, alebo
-
§ 53 - príspevok na dochádzku za prácou.
Otázka č. 6 - ZP a príspevky z európskych fondov
Ak zamestnávateľ dostane príspevok na vytvorenie pracovného miesta /napr. z európskych fondov/, má zamestnanec, ktorý je na takomto pracovnom mieste zamestnaný nárok na zamestnaneckú prémiu?
Odpoveď
Nárok na zamestnaneckú prémiu podľa ustanovenia § 32a zákona NR SR č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov vzniká, ak sú súčasne splnené všetky zákonné podmienky na jej uplatnenie, a ak nejde o niektoré príspevky, poskytnuté podľa zákona NR SR č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti.