Otázka:
Ak kupujúci stratil originál pokladničného dokladu z pokladnice e-kasa klient, môže mu podnikateľ (predávajúci) na základe jeho žiadosti odovzdať kópiu pokladničného dokladu ?
Odpoveď:
Pokladničný doklad podľa § 8 ods. 2, 6 alebo 8 zákona č. 289/2008 Z. z. pokladnicou e-kasa klient obsahuje okrem iných povinných náležitostí unikátny identifikátor dokladu, čitateľný QR kód, overovací kód podnikateľa, pri prekročení hraničnej doby odozvy pokladničný doklad obsahuje podpisový kód podnikateľa a nesmie obsahovať unikátny identifikátor dokladu.
Pokladnica e-kasa klient musí v zmysle § 4a ods. 2 písm. g) zákona č. 289/2008 Z. z. zabezpečiť vytlačenie kópie pokladničného dokladu, ktorá nesmie obsahovať unikátny identifikátor dokladu, QR kód, overovací kód podnikateľa a podpisový kód podnikateľa.
Podnikateľ, ktorý používa pokladnicu e-kasa klient, môže vytlačiť alebo elektronicky kupujúcemu zaslať iba jeden originál pokladničného dokladu.
Zákon č. 289/2008 Z. z. neupravuje postup podnikateľa v prípade straty pokladničného dokladu kupujúcim a neobsahuje ani odkaz na iné právne normy, v ktorých je takýto postup upravený.
Z uvedeného vyplýva, že v zmysle zákona č. 289/2008 Z. z. je podnikateľ oprávnený vydať kupujúcemu iba jeden originál pokladničného dokladu a to len po prijatí tržby za predaný tovar alebo za poskytnutú službu a kópiu pokladničného dokladu nesmie kupujúcemu odovzdať. Uvedené platí aj v prípade, keď sa kupujúci dožaduje vyhotovenia náhradného dokladu o zaplatení z dôvodu straty vydaného pokladničného dokladu.