Úvod > Daňový poriadok > Elektronické podanie > Osoby povinné komunikovať elektronicky

Osoby povinné komunikovať elektronicky

Podľa daňového poriadku povinnosť doručovať podania elektronickými prostriedkami podľa § 13 ods. 5 citovaného zákona má od 1.1.2014 voči finančnej správe:

  1. daňový subjekt, ktorý je platiteľom dane z pridanej hodnoty alebo právnickou osobou zapísanou v obchodnom registri, alebo fyzickou osobou-podnikateľom registrovanou pre daň z príjmov,
  2. daňový poradca za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní,
  3. advokát za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní,
  4. zástupca neuvedený v bodoch 2. a 3. za daňový subjekt podľa bodu 1., ktorého zastupuje pri správe daní

Pre daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie podľa § 12 ods. 3 zákona o dani z príjmov (napr. občianske združenia, štátom uznané cirkvi a náboženské spoločnosti, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, obce, vyššie územné celky, príspevkové a rozpočtové organizácie, nadácie...) je aj po termíne 1.1.2018 elektronická komunikácia dobrovoľná, nakoľko nie sú zapísaní v Obchodnom registri, s výnimkou podania účtovnej závierky po 1.1.2022.

Spôsob podania účtovnej závierky za účtovnú jednotku po 1.1.2022 na základe novely zákona o účtovníctve platnej od 1.1.2022 je všetky účtovné dokumenty potrebné predkladať len v elektronickej podobe, t. j. aj účtovné jednotky ako sú napr. občianske združenia, neziskové organizácie, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, záujmové združenia právnických osôb, ak im vyplynie povinnosť zverejniť účtovnú závierku, musia ju zaslať len elektronicky. Čiže, ak účtovná jednotka má povinnosť podať a zverejniť účtovnú závierku, tak má povinnosť ju podať len elektronicky. Navyše uvádzame, že zverejniť účtovnú závierku musí iba taká "neziskovka", ktorá musí podať daňové priznanie alebo jej to vyplýva z osobitných predpisov, prípadne musí mať audit.